loading...
همه چیز . Everything
علی رضا حسن نیا بازدید : 120 شنبه 22 بهمن 1390 نظرات (1)
راوين يك بازي تحت وب  است. افراد با كمترين امكانات مي‌توانند در اين بازي ثبت نام كرده و شروع به بازي نمايند. براي اين بازي تنها داشتن يك رايانه كه بر روي آن يك مرورگر وب  قادر به اجرا باشد و يك اشتراك اينترنت كافي است.

در اين بازي هر فرد دهكده‌اي مجازي دارد كه بايستي با صرف زمان، در داخل آن ساختمان و نيرو بسازد و با ديگر بازيكنان بر سر منابع نبرد كند. اين بازي يك بازي استراتژيك مي‌باشد كه مي‌تواند قدرت تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي فرد را افزايش دهد.

شركت تراوين آلمان صاحب اين بازي، سال‌هاست كه اين بازي تحت وب را عرضه كرده است و در بيش از 26 كشور جهان سرورهاي رايانه‌اي مخصوص همان كشور راه‌اندازي نموده است. شركت تراوين براي اين بازي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران مجوز گرفته است و بر اين اساس در بيش از 1 سال و نيم فعاليتش در ايران، وسعت كار خود را از 1 سرور به 9 سرور در ايران افزايش داده است.

در ايران 9 سرور كه هر كدام دنيايي مجازي و مجزا از ساير دنياها مي‌باشد، فعال است. بازي در هر سرور تراوين، بسته به نوع آن، از 4 ماه تا بيش از 1 سال طول مي‌كشد. در ايران 8 سرور از نوع معمولي وجود دارد و 1 سرور 3X كه سرعت آن بالاتر است و 4 ماه طول مي‌كشد.

 بازي در هر سرور 10 روز بعد از تمام شدن هر سرور مجدداً آغاز مي‌شود و افراد مي‌تواند مجدداً در آن ثبت نام كرده و به بازي مشغول شوند. به طور معمول هر سرور در ايران حدود 15000 تا 25000 بازيكن دارد. كه البته بسياري از اين بازيكنان سرورهاي مختلف مشترك هستند. به اين معني كه در آن واحد در چند سرور در حال بازي مي‌باشند.

علاوه بر اين بسياري از بازيكنان ايراني در سرورهاي بين‌المللي اين شركت مشغول بازي هستند. تخمين دقيقي از تعداد ايرانياني كه در حال بازي تراوين مي‌باشند وجود ندارد. مگر اين كه متوليان بازي تراوين اين آمار را ارائه دهند. احتمالاً با در نظر گرفتن 5000 بازيكن حرفه‌اي كه در آن واحد در حالي بازي در چند سرور مي‌باشند، ساير بازيكنان مبتدي و داراي يك اكانت فعال مي‌باشند.

بسياري از بازيكنان نيز پس از راه افتادن سرورهاي جديد حساب خود در سرورهاي قبل را حذف كرده به سرورهاي جديد مي‌روند. با اين توضيح احتمالاً در حالت حداكثري حدود 100000 و در حالت حداقلي حدود 70000 نفر در ايران در حال بازي تراوين مي‌باشند. معمولاً افراد بسته به مبتدي بودن يا حرفه‌اي بودن در اين بازي بين 2 تا 12 ساعت روزانه وقت خود را صرف اين بازي مي‌كنند. اين مسئله در پروفايل‌هاي شخصي بازيكنان قابل مشاهده است. غالب بازيكنان تراوين را نوجوانان و جوانان تشكيل مي‌دهند به صورتي كه در يك نمونه‌گيري ساده در سرور 3X حدود 30% بازيكنان 15-20 سال، 50% 21-25 سال، و 20% بالاي 26 سال سن داشتند.

با اين توصيف به بحث اصلي مي‌پردازيم. بازيكنان تراوين در ايران قشر جوان و نوجوان ايراني هستند كه غالباً در حال تحصيل مي‌باشند. اين بازي داراي اثرات رواني است كه فرد را نسبت به بازي معتاد مي‌كند به طوري كه پس از مدتي ديگر قادر به ترك آن نيست. فرد دنيايي مجازي براي خود مي‌سازد و سعي مي‌كند در آن به موفقيتي كه در دنياي واقعي دست نيافته است، دست پيدا كند. افرادي نيز پس از صرف مدت‌ها زمان و هزينه، نوعي عادت و دلبستگي نسبت به اين بازي پيدا مي‌كنند و بر اساس تئوري تعهد پيشين، به دليل هزينه‌هايي كه قبلاً براي آن كرده‌اند، حاضر به رها كردن آن نيستند.

 پس از تمام شدن يك سرور فرد احساس كمبود مي‌كند و مشتاقانه در انتظار راه‌اندازي مجدد يك سرور مي‌ماند، يا در سروري ديگر ثبت نام مي‌كند. اين بازي، و بازي‌هاي مشابه كه در سطح اينترنت وجود دارند (ولي هنوز در داخل ايران فعال نشده‌اند) تفريحي بسيار مخرب براي قشر نوجوان و جوان كشور است به گونه‌اي كه فرد درگير شده، از كار، تحصيل و زندگي خود دست مي‌كشد تا به بازي بپردازد.

نكته‌ ديگر اين است كه افراد براي موفقيت در اين بازي و كسب قدرت بيشتر مي‌توانند اقدام به خريد بسته‌هايي نمايند كه ويژگي‌هايي را به دنياي مجازيشان اضافه مي‌نمايد. معمولاً افراد درگير شده در اين بازي چنان معتاد و غرق در بازي شده‌اند كه حداقل يك‌بار تجربه خريد اين بسته‌ها را دارند اين بسته‌ها، ارزي (دلار يا يور) هستند كه از طريق سايت به صورت ريالي از مبلغ 75000 ريال تا بيش از 600000 ريال دريافت مي‌شوند.

 جالب اين كه خريد از سايت تراوين و در هنگام بازي فقط با چند كليد و از طريق كارت‌هاي عضو شتاب امكان پذير مي‌باشد. همچنين سايت‌هاي متعدد ديگري هم در كار فروش بسته‌هاي تراوين تا مبلغي بسيار بيشتر از 3 ميليون ريال مي‌باشند. بر اساس پاسخ مدير تراوين در ايران، كل اين مبالغ مستقيماً به حساب اين شركت در آلمان واريز مي‌شود. تخمين دقيقي از ميزان پرداخت‌ها، براي بازي تراوين در ايران در دسترس نيست، ولي با توجه به تحليل‌هاي قبلي و يك حساب سرانگشتي به مبلغي چند ملياردي مي‌رسيم كه در قبال يك دنياي خيالي و توهمي از مشتريانش كه جوانان و نوجوانان اين مرز و بوم هستند، دريافت مي‌شود.

با توضيحات داده‌ شده مشاهده مي‌شود كه تراوين علاوه بر اين كه نقشي مخرب در سلامتي جسمي و رواني قشر جوان اين كشور دارد و اين افراد را از كار و تحصيل باز مي‌دارد، مبالغ هنگفتي ارز را نيز در ازاء خدماتي خيالي از كشور خارج مي‌كند. از اين جهت تراوين هم مانند گلد كوئست فعاليتي كاذب است كه باعث خروج ارز از كشور مي‌شود و هم مانند قرص‌هاي توهم‌زا فرد را معتاد يك ذهنيت خيالي مي‌كند.

مدیریت تراوین ایران با ارسالی توضیحاتی به وبلاگ ONLIN GAME در جواب به این یادداشت نوشت:

در جواب به یاداداشتی در ارتباط با تراوی چند مورد خلاف واقع دیده شد که لازم به توضیح است :

اصل بازی تراویان مربوط به یک شرکت آلمانی است ولی تراویان فارسی توسط یک شرکت ایرانی خریداری و ترجمه و بومی سازی و آماده سازی شده است و تمامی حقوق و درآمدهای آن مستقیما مربوط به شرکت ایرانی می باشد. این که نگارنده یاداشت (تراوين، قرص مخدر يا گلدكوئست؟ ) با چه کسی (مدیر تراویان ) تماس گرفته و این اطلاعات را دریافت کرده است جای سوال دارد؟ 

همانطور که می دانید در فضای مجازی و اینترنت سایتهای مختلف از ۲ طریق به کسب درآمد می پردازند: ۱- جذب تبلیغات ۲- دریافت حق عضویت ماهانه از کاریران

برای خرید یک بازی کامپیوتری شما باید در ابتدا یک مبلغ را پرداخت نمایید ولی در مورد بازی های تحت وب این مبلغ بصورت ماهیانه از کاربر دریافت می شود در چند سال گذشته این روش کمی تغییر کرده است و در حالت جدید کاربران می توانند به صورت رایگان اقدام به بازی نمایند ولی در ازا دریافت امکانات خاص می بایست مبالغی را پرداخت نمایند.

در بازی تراویان کاربر می تواند تا انتهای بازی بدون پرداخت مبلغی بازی را به پایان برساند ولی عده ای از کاربران با پرداخت مبالغ بسیار کم می توانند از امکانات ویژه بازی استفاده کنند.(توجه کنید که دوره معمول این بازی در حدود ۱۰ ماه است .)
در ایران ۲٪ از کاربران این بازی اقدام به پرداخت می نمایند زیرا ما ایرانیان عادت به پراخت در ازا دریافت سرویس را نداریم و اگر شما این ۲ ٪ را در مقدار مبلغ میانگین پرداخت کاربران ایرانی(۵۰۰۰ تومان ) ضرب نمایید به عدد ۱۰میلیون تومان در ماه می رسید که با توجه به هزینه های هنگفت سرور و پشتیبانی بسیار ناچیز است.

قابل ذکر است که کل بودجه عرصه گیم و بازی سازی دستگاه های دولتی در ایران در حدود ۱ تا ۲ میلیارد تومان است حال چگونه یک بازی می توانند میلیاردهاتومان در آمد داشته باشد ؟

متاسفانه دوست خوب ما حتی یک بار هم وارد این بازی نشده است زیرا اطلاعات ایشان در ارتباط با بسته های تراویان و مبالغ آن هم نادرست می باشد. ایشان در جایی از مبالغ ۳ میلیون ریال و یا۶۰۰ هزار ریال یاد کرده اند که با مراجعه به سایت تراوین خواهید دید که قیمتها از سی هزار تا سیصد هزار ریال است. این که ایشان چگونه بدون دیدن این سایت اقدام به نوشتن این یادداشت کرده اند جای سوال دارد.

من از خواندن این یادداشت ارتباط بین تراوین وگلدكوئست را متوجه نشدم اینکه ما هر پدیده جدیدی را که از ان سر در نمی آوریم را به گلدكوئست نسبت دهیم را من مورد پسند نمی دانم بهتر است نگارنده پیش از نوشتن این یادداشت حداقل یک بار این بازی را امتحان می کرد.

در حال حاضر در دنیا از بازی های رایانه به عنوان یک صنعت و هنر هشتم یاد می شود واگر شما بابت لذت بردن از یک بازی کامپیوتری مبلغی را پرداخت کنید اصلا زشت نیست همانطور که شما برای دیدن یک فیلم در سینما بلیط تهیه می کنیدمی بایست برای بازی کردن هرینه کنید.

در پایان تقاضا می کنم که بازی های رایانه ای را به عنوان یک ماده مخدر مطرح نکنیم متاسفانه در کشور ما با وارد شدن هر پدیده جدید اقدام به تخریب آن پدیده می کنیم نمونه اش را در ابتدا در مورد اینترنت شاهد بودیم. اینکه عده ای بیش از حد به این بازی می پردازند را هم می توان در مورد موارد مشابه مثل بازی های پلی استیشن و یا استفاده بیش از حد از اینترنت و یا .... نام برد.

حسن این بازی این است که کاربران با سرعت کم اینترنت هم می توانند به آن بپردازند ولی بسیاری از گیمرهای حرفه ای به علت گرافیک بسیار پایین و عدم جذابیت بصری علاقه ای به این دست از بازی ها ندارند.

بازی های کامپیوتری از این دست باعث افزایش حس همکاری بین کاربران می شوندچون در ترواین یک تیم است که برنده است نه فرد و فکر می کنم این بسیار به ما ایرانیان که عادت به کار گروهی نداریم کمک می کند.

بهتر است که اظهار نظر در مورد خوب یا بد بودن بازی های کامپیوتری را به کارشناسان این زمینه واگذار کنیم و از عکس العملهای عجولانه و بدور از علم آگاهی بپرهیزیم.

مدیریت تراوین ایران

توضیح نویسنده:

با سلام خدمات برادران و خواهران ارجمند و تشکر از پاسخگويي مديران محترم تراوين

مطالب ارائه شده تنها نظر و دغدغه شخصي بنده مي‌باشد و به جز اشتباهاتي در قيمت بسته‌هاي اين شركت كه از بابت آن پوزش مي‌طلبم، به مابقي معتقدم. البته با يك جستجوي فارسي در گوگل در زمينه خريد و فروش بسته‌هاي تراوين به نكات جالبي مي‌رسيد.

در زمينه درآمد اين بازي معتقدم بسيار بيشتر از آن چيزي است كه بيان شده است، چون به عين، افراد متعددي را ديدم كه در يك سرور بيش از يك ميليون تومان خريد كرده‌اند. بر اساس تجربه و مشاهده باور دارم كه حركت رو به جلو در اين بازي بدون خريد بسته‌ها عملاً امكان‌پذير نمي‌باشد ـ مگر اين كه فرد عملاً بازي را كنار گذارد و فقط تماشاچي باشد ـ و اين كه ثبت نام  افراد و ادامه بازي رايگان است، در طول زمان صرفاً باعث دلبستگي (به بيان تئوريك در دام احساسي افتادن) مي‌شود و در ادامه با هزينه كردن براي آن دچار تعهد پيشين نيز مي‌گردد، كه موجب هزينه (زماني يا مادي) بيشتر براي آن مي‌گردد.

در زمينه ارتباط مالي اين شركت كه ادعا نمودم مربوط به آلمان است به دو دليل است:

 1. نامه‌اي كه از پست الكترونيكي اين شركت در مورد "سئوالي در مورد نحوه پرداخت" دريافت كرده‌ام.
 2. مطالبي كه در فروم‌هاي اين شركت در اين مورد نوشته مي‌شود، كه البته آن نامه باعث رسيدن من به اين استنتاج شد.

 البته بعيد مي‌دانم جناب گرهارد، زیگفرید و هولگر مولر صاحبان تراوين گيمز امتياز اين بازي را به دليل ترجمه كردن آن به ايران داده باشند. هرچند در قسمت يادداشت اين سايت نيز به مسئول بودن شركت آلماني نيز اشاره شده است و تمام مسائل قانوني و حقوقي را مربوط به آلمان دانسته است كه در تضاد با اين حرف است كه " ... تمامی حقوق و درآمدهای آن مستقیما مربوط به شرکت ایرانی می باشد". حداقل از مديران اين سايت خواهشمندم با اضافه نمودن قسمتي در سايت تراوين ايران، به معرفي خود و نوع ارتباطشان با آلمان بپردازند تا در اين زمينه شفاف‌سازي شود و اگر گمان اشتباهي وجود دارد رفع گردد.

از بابت اعتيادآور بودن اين بازي و از كار و زندگي افتادن بازيكنان هم شخصاً موارد بسياري را مشاهده كرده‌ام و چيزي نيست كه نياز به اثبات داشته باشد، كافي است چند بازيكن تراوين‌باز را مورد مشاهده قرار دهيد. شوخي‌اي كه بين بازيكنان اين بازي بسيار رواج دارد اين است كه افراد دچار بيماري «اسكيزوتراويانوس» مي‌شوند. توصيه مي‌كنم واژه‌هاي "تراوين زدگي"، "بيماري تراوين" و "اعتياد به تراوين"‌ را در گوگل جستجو كنيد تا به دركي مشابه درك من -هرچند نه همانند من تجربي- برسيد.

در زمينه تعداد زياد افراد درگير اين بازي در ايران نيز،‌ مسئله‌اي نيست كه نياز به اثبات داشته باشد. خوشبختانه اين موضوع مورد انكار قرار نگرفت. كافي است با ورود به اين سايت و كليك روي قسمت ورود، تعداد افراد ثبت نام‌كرده در اين سرور را مشاهده فرماييد تا ابعاد موضوع را درك كنيد. خوشبختانه خود مديران نيز با بيان آنچه درآمد تراوين در ايران بيان نمودند و درصد افراد پرداخت كننده، ما را به تعداد افراد درگير در اين بازي كه صد هزار نفر مي‌شوند،‌ رهنمون مي‌سازند (10،000،000=5000*(100،000*0.02)).

 دليل توجه من به اين موضوع وسعت بعد اجتماعي آن است. به همين دليل گمان مي‌كنم صحبت دوستان كه به اين بازي فقط به عنوان يك بازي نگاه شود، صحيح نيست. در حال حاضر دامنه اين بازي از بازي بودن خارج شده است و يك پديده اجتماعي است كه بايد جنبه‌هاي مثبت و منفي آن مورد بررسي قرار گيرد.

شخصاً اعتقاد دارم بازي و تفريح قسمتي واجب از زندگي هر انسان سالمي با هر سني است ولي به دليل ويژگي‌هاي خاص اين بازي افراد چنان درگير اين دنياي مجازي مي‌شوند كه هدف زندگي را فراموش مي‌كنند. دليل دوستاني هم كه شرايط بي‌كاري و يا نداشتن تفريح را دليل غرق شدن در يك دنياي مجازي مي‌دانند قبول ندارم. البته توصيه‌اي هم نمي‌كنم. دوستان عزيز همه صاحب عقل و منطق هستند و با توجه به شرايطشان مسير مناسب خود را انتخاب مي‌نمايند.

همانطور كه قبلاً هم گفته‌ام اين بازي همانند بسياري بازي‌هاي ديگر جنبه‌هاي مثبتي هم دارد، از جمله افزايش قدرت تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي افراد، افزايش روحيه همكاري و كار گروهي و ... لذا قصد بنده از نوشتن اين يادداشت، به هيچ وجه تخريب نبوده است. در همين جا از مسئولين سايت تابناك تقاضا دارم در صورت امكان عنوان اين يادداشت را به "نقدي بر بازي تراوين" تبديل نمايند. بنده صرفاً سئوالات و ابهاماتي داشتم كه شخصاً با آن‌ها برخورد كرده بودم و به نظرم مشكل‌ساز بودند و استنباطي كه در مورد اهميت موضوع داشتم من را بر آن داشت تا در اين زمينه تذكري دهم، تا افرادي كه لازم است به اين موضوع توجه‌كنند، توجه بيشتري نشان دهند.

از همه برادران و خواهران ارجمند بابت توجه و گرفتن وقت شما عرض تشكر و پوزش دارم.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 164
  • بازدید کلی : 3,038